دو گونه فلسفه‌ی زندگی

برچسب ها:  فلسفه لذت

ما آدم‌ها خیلی وقت‌ها دو دسته‌ایم: دسته‌ای از ما می‌گوییم درد و رنج نکشیم، لذت هم نبردیم، نبردیم. دسته‌ی دیگر می‌گوییم لذت ببریم، رنج‌ هم اگر داشت، آن را می‌پذیریم.

تمرکزِ دسته‌ی اول بر کاستن از درد و رنج و رسیدن به آرامش است و تمرکزِ دسته‌ی دوم بر لذت بردن و پُر کردنِ زندگی. دسته‌ی اول می‌گویند لذت‌های این جهان چنان آمیخته با ناخوشی‌اند  که خیلی وقت‌ها نخواستن‌شان ترجیح دارد؛ برای رسیدن به لذت باید سختی کشید و تازه وقتی هم به آن می‌رسی خیلی زود عادی می‌شود و در پی‌اش ملال می‌آید.

دسته‌ی دوم می‌گویند زنده بودن به لذت بردن است. اگر می‌خواهیم در دل این جهان زنده باشیم، باید به دنبال لذت بگردیم، بهره‌اش را ببریم و بهایش را هم بپردازیم.

دسته اول کناره گرفتن، احتیاط کردن، دل‌نبستن و نخواستن را مقدم می‌دانند و دسته‌ی دوم خواستن و دل به دریا زدن و جست‌وجوی راه‌هایی برای هرچه کم‌هزینه‌تر لذت بردن را.

ما آدم‌ها گاهی جزء دسته‌ی اولیم، گاهی جزء دسته‌ی دوم، گاهی در میانه‌ایم و خیلی وقت‌ها هم سردرگم و گیجیم. اما حق با کدام است؟ کدام یک با واقعیت جهان و سرشت ما انسان‌ها سازگارتر است؟ کدام یک را بیشتر می‌آموزیم؟ به تجربه آموخته‌ام که سنخ روانی، سن و کیفیتِ تجربه‌های زندگی از تعیین‌کننده‌ترین عامل‌ها در این میانه‌اند.

 


لینک پست در تلگرام

اشتراک گذاری

نوشتهٔ قبلی
آدم اخلاقیِ شجاع و واقع‌بین چگونه فکر می‌کند؟
نوشته‌ی بعدی
زندگی در میانه‌‎ی بحران
edit_square

آثار دیگر

روان‌کاوی به روایت مدرسهٔ دوباتن

دسته بندی: آثار | کتاب ها نویسنده: آلن دوباتن مترجم: محمود مقدسی ناشر: کرگدن سال انتشار: ۱۴۰۲ خرید کتاب: لینک اوللینک دوملینک سوملینک چهارمتقریباً همۀ ما، از وقتی که به…

کتاب «درآمدی جدید به روان‌شناسی اخلاق»

دسته بندی: آثار | کتاب ها نویسنده: والری تیبریاوس مترجم: محمود مقدسی ناشر: انتشارات آسمان خیال سال انتشار: ۱۴۰۱ خرید کتاب: لینک اوللینک دوملینک سوملینک چهارماخلاق از منظری دیگر از…

جغرافیای تنهایی

مقاله‌ای از دکتر محمود مقدسی درباره فلسفه تنهایی، برگرفته از وب‌سایت و مجله‌ی «نگاه آفتاب»   همه‌ی ما تجربه‌ی تنهایی را داشته‌ایم. گاه از آن گریخته‌ایم و گاه به آن…